Опис досвіду роботи
Туленгутбаєва Нурлана Амангелдійовича,
вчителя фізичної культури загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3
Покровської міської ради Донецької області
Проблема:
«Згуртування учнівського колективу засобами фізичної культури»
Актуальність досвіду. Проблема міжособистісної взаємодії відноситься до числа найважливіших сфер життєдіяльності, особливо для підлітка, оскільки це самий важкий і складний з усіх вікових груп, що представляє собою період становлення особистості, перехід від дитинства до дорослого життя. Всі сторони розвитку піддаються якісної перебудови, виникають і формуються новоутворення, закладаються основи свідомої поведінки, формуються соціальні установки. Цей процес перетворення і визначає всі основні особливості особистості дітей підліткового віку. Від того, як буде складатися міжособистісна взаємодія підлітків, залежить формування майбутньої особистості. Все це і відбувається в колективі.
Основним джерелом і умовою формування колективу є соціально зумовлена різноманітна спільна предметна діяльність. Найбільш яскравим процесом у педагогічній діяльності, в умовах якого можлива спільна діяльність, є процес фізичного виховання. Існують ефективні технології з формування колективу учнів, проте недостатньо розроблені технології з формування колективу підлітків у спортивній діяльності. Значимість спортивної діяльності у формуванні колективу велика, особливо в підлітковому віці, таким чином, тема даної роботи: «Згуртування учнівського колективу засобами фізичної культури».
Мета узагальнення досвіду – розробити теоретичні та практичні засади для згуртування класного колективу засобами фізичної культури.
Основна ідея досвіду – процес згуртування учнівського колективу засобами фізичної культури відбуватиметься ефективно за умови організації відповідного педагогічного середовища.
Інноваційна значущість ідеї досвіду полягає в тому, щоб організувати таке середовище, яке б сприяло згуртуванню учнівського колективу та розвитку інтересу до проблеми. Такий підхід дозволяє усвідомити значущість та місце предмета фізична культура.
Завдання дослідження:
- Вивчити теоретико-методичні передумови розробки проблеми згуртування учнівського колективу засобами фізичної культури.
- Розробити комплекс вправ для згуртування учнівського колективу на уроках фізичної культури.
Гіпотеза: Ми припустили, що розроблена система вправ і ігор спрямована на формування підліткового колективу буде найбільш ефективною, якщо виконувати її систематично на уроках фізичної культури.
Науково-теоретична база дослідження. Педагогічна теорія формування колективу створювалася зусиллями багатьох вітчизняних педагогів і психологів. Найбільший внесок у розробку проблеми колективу вніс видатний вітчизняний педагог А. С. Макаренко. Він творчо переосмислив класичну освіту, взяв активну участь в пошуку нових рішень, визначивши і розробивши ряд нових проблем виховання. А. С. Макаренко займався питаннями методології, теорії й організації виховання. Особистість є суб'єктом виховного впливу за умови, якщо вона висловлює інтерес колективу.
У сучасній психолого-педагогічній літературі вживається два значення поняття «колектив». Перше - під колективом розуміється будь-яка організація, група людей; друге - під колективом розуміється високий рівень розвитку групи. У цьому випадку мова йде про її якісні характеристики: цілеспрямованість, згуртованість та єдність.
В умовах школи організація учнів у колектив здійснюється цілеспрямовано і послідовно, відповідно до завдань виховання. У цьому розумінні колектив є об'єктом виховного впливу й управління з боку педагогів. Вивчення виховних можливостей учнівського колективу, особистості кожного вихованця, їх взаємодії, заснованого на постійному духовному збагаченні один одного і колективу в цілому, - все це дозволяє учителю розглядати колектив як педагогічне явище.
Технологія реалізації провідної педагогічної ідеї та її складників передбачає оптимізацію навчального процесу, підвищення ефективності обсягу та форм роботи зі школярами-підлітками, керуючись не лише традиційними засобами виховання.
Поведінка підлітка в групі, колективі регулюється його самооцінкою, а самооцінка формується в ході спілкування з оточуючими людьми, а насамперед з однолітками. Орієнтація на однолітка зв'язана з потребою бути прийнятим і визнаним у групі, колективі, з потребою мати друга і, крім того, зі сприйняттям однолітка як зразка, що ближче, зрозуміліше, доступніше в порівнянні з дорослою людиною.
У сфері фізичної культури є термін «Процес руху» - через колективний досвід людина висуває вимоги до себе, виконання моральних норм переходить в ранг потреби.
Справжній колектив повинен мати загальну мету, займатися різнобічною діяльністю, важлива перспектива руху вперед. Управління колективом - це захопити певною метою, яка потребує спільних зусиль праці.
Заняття спортом розгортаються на тлі спілкування, у колективі, під керівництвом учителя. Саме спілкування є самим могутнім фактором формування моральних якостей підлітка.
На уроках учні вчаться керувати своїми діями, співвідносити їх з діями інших. Так зміцнюється воля, виробляється дисциплінованість, формується звичка до дотримання норм моральної поведінки.
Таким чином, навчально-виховний колектив - це організована група, в якій її члени об'єднані спільними цінностями і цілями діяльності, значущими для всіх дітей, в якій міжособистісні стосунки опосередковуються соціально і особистісно значущим змістом спільної діяльності. Саме в процесі спортивної діяльності можливе ефективне формування підліткового колективу.
Очікувані результати:
- засоби спрямовані на розвиток згуртованості та колективізму, позитивно впливають безпосередньо на динаміку формування колективу та взаємини і взаємодії членів учнівського колективу.
Апробація результатів досвіду. Основні положення досвіду реалізувались у дипломній роботі, виступах на міському методичному об’єднанні вчителів фізичної культури, курсах підвищення кваліфікації педагогічних працівників та розміщенням методичного матеріалу на Інтернет ресурсах krasnoarmfizruk.at.ua, os3krasnoarm.at.ua, nurlan.at.ua